În 25 iulie 2024, cel de-al 100.000-lea Fendt 700 Vario a ieșit de pe linia de producție a fabricii Fendt din Marktoberdorf, acesta fiind un moment deosebit de important pentru producătorul german. Timp de 25 de ani, 700 a fost favoritul absolut al fermierilor, iar fiecare dintre cele șapte generații a impresionat, de fiecare dată, prin soluțiile tehnice noi propuse.
Cel de-al 100.000-lea Fendt 700 Vario iese de pe linia de producție din Marktoberdorf
Fendt 700 Vario este și rămâne preferatul fermierilor – de generații: tractoarele din această serie sunt utilizate pe toate continentele, în ferme, în firme contractante și în sectorul non-agricol. O rază de bracare mică și performanțe ridicate cu un consum redus de combustibil sunt doar două dintre caracteristicile acestei serii. Niciun alt tractor nu a fost înmatriculat atât de des în Germania ca modelul de vârf de gamă, Fendt 724 Vario, iar totalul de 33 de premii, în nouă categorii, din nouă țări, recunosc dezvoltarea continuă a seriei, din 1999 până în prezent.
„Fendt 700 Vario a evoluat odată cu fiecare nouă generație de operatori, pentru a îndeplini cerințele din ce în ce mai mari: mai multă putere, mai puțin consum de combustibil, mai ușor de manevrat și chiar mai confortabil. Pentru a face, de fiecare dată, un tractor remarcabil și mai bun – aceasta a fost și este aspirația inginerilor noștri”, spune președintele Consiliului de administrație Fendt, Christoph Gröblinghoff, confirmând astfel succesul acestor tractoare.
Favoritul fermierilor încă de la prima generație
Un cadru extraordinar pentru lansarea unei serii promițătoare: pe 30 august 1998, Fendt a prezentat jurnaliştilor modelele seriei Fendt Favorit 700 Vario, pentru prima dată, la Castelul Weissenstein din Pommersfelden, Franconia, Germania. Două zile mai târziu, mulțimi de vizitatori le-au văzut la lucru la marea Zi a câmpului Fendt Saaten-Union, în Wadenbrunn.
Fendt Favorit 700 Vario a fost cea de-a doua serie care a primit transmisia Fendt Vario și a popularizat transmisia fără trepte în fermele europene. Fendt a optat și pentru motoare cu patru supape – o noutate absolută în tehnologia agricolă. Motorul cu 6 cilindri dezvoltat exclusiv pentru Fendt avea rezerve mari de putere și consumul de combustibil redus semnificativ. Pentru această sumă de inovații de pionierat, seria a câștigat premiul „Tractorul anului 1999”.
Fendt a fost primul producător care a introdus, în clasa de putere 115-160 CP, operarea tractorului prin intermediul joystick-ului și a terminalului. Sistemul Variotronic de la Fendt Favorit 716 Vario a fost recompensat cu titlul „Urechea de bronz” la târgul Agribex, din Bruxelles, în 2000. Favorit(ă) a fermierilor, prima generație a atins pragul de peste 10.000 de tractoare livrate. O primă piatră de hotar în istoria acestei serii.
Impresii – Generația 1: Fendt Favorit 700 Vario
Generația 2: „la fel ca la o mașină automatic”
La începutul lui 2003, sufixul „Favorit” a fost eliminat din denumirea seriei. Odată cu a doua generație, Fendt a stabilit noi standarde în ceea ce privește confortul și eficiența consumului de combustibil. Sistemul de management al tractorului (TMS), care controla motorul și transmisia, a optimizat cantitatea de injecție și turația motorului, iar la sarcini mici, turația motorului a fost redusă, ceea ce a diminuat semnificativ consumul de motorină. Cu TMS, pedala de picior a preluat pentru prima dată funcția de pedală de accelerație, la fel ca la o mașină cu cutie de viteze automată.
Noul sistem de management al tractorului la capătul rândului, VariotronicTI, a fost capabil să memoreze secvențele de funcții la capătul rândului și astfel, pentru prima dată, să le automatizeze. O singură apăsare de buton declanșa 13 funcții, iar economiile de timp rezultate au făcut ca funcția să fie un bestseller. Inovațiile au impresionat fermierii și juriile deopotrivă: în 2003, Fendt a primit medalia de bronz la târgul Demopark, din Fulda (Germania), pentru funcția de schimbare a direcției cu joystick-ul.
Cultură mare și fânețe cu Generația a 2-a
Mereu pe drumul cel bun prin intermediul sateliților: a treia generație
Direcție automată pentru prima dată: Odată cu a treia generație, Fendt a oferit ghidare prin GPS din fabricație. Sistemul complet automat de ghidare Fendt Auto-Guide a funcționat pe baza unei supape de direcție proporționale pentru urmărirea precisă a cărărilor tehnologice sau a limitelor definite ale parcelei. Fermierii puteau să instaleze un receptor portabil pentru semnalul de corecție la marginea câmpului pentru treceri cu o precizie de până la 3 cm. Chiar și pe atunci, ghidarea prin GPS însemna că tractorul se afla de sine stătător pe drum. În combinație cu VariotronicTI, lucrările de precizie au devenit mai întâi standardul și apoi norma. Fendt a identificat, de asemenea, cerințele utilajelor atașate și le-a livrat: forțe de ridicare mai mari pentru ridicătorul spate, un nou încărcător frontal și o creștere a sarcinii pe puntea tractorului.
Designul inconfundabil a scos în evidență și modul complet nou în care a fost creată cea de-a patra generație. Aceasta a primit o adevărată ploaie de premii: seria a câștigat premii prestigioase precum „RedDot Design Award 2012”, „German Design Award” și medalia de aur a „iF Product Design Award”. “Putere, dinamică și performanță – acestea sunt aspectele care caracterizează un tractor. Fendt 700 Vario este o adevărată apariție în ceea ce privește atât aspectul cât și modul de proiectare, unde detaliile amintesc aproape de designul camioanelor americane“, a fost motivația juriului pentru premiul iF.
Generația a 3-a în diverse aplicații
Generația 4: Generația cu premii pentru design și rezultate de top la testele DLG
Noul model a fost creat având la bază principiul ”forma urmează funcția”, ușor de recunoscut în aspectul complet nou dezvoltat al cabinei Fendt VisioPlus, cu parbrizul revoluționar, curbat, pentru cea mai bună vedere și cotieră multifuncțională pentru un mediu de lucru ergonomic.
Datorită tehnologiei SCR, tractoarele consumă cu până la 10% mai puțin combustibil. În testul independent DLG-PowerMix 2012, noul model vârf de serie Fendt 724 Vario obține cele mai bune rezultate în clasa sa de putere.
Desemnat ”Tractorul anului” în Germania și de două ori “Favourite of the Nation” în 2012 și 2013
”Preferatul națiunii” și premiantul branșei în ceea ce privește consumul de combustibil
Din 2014, a cincea generație revizuită a lui Fendt 700 Vario a continuat succesul predecesorilor săi. Modelul de vârf al seriei a obținut titlul de „Preferatul Națiunii” în Germania, de cinci ori între 2014 și 2019, iar Fendt 720 Vario și Fendt 718 Vario se află, de asemenea, în mod regulat, în top zece.
Celei de-a cincea generații i-au fost aduse îmbunătățiri și în ceea ce privește consumul de combustibil: tehnologia SCR a fost echipată suplimentar cu un filtru de particule (CSF) și recirculare externă a gazelor de eșapament, reducându-se astfel consumul de motorină și înjumătățindu-se consumul de AdBlue. Testele DLG-PowerMix independente din decembrie 2016 confirmă încă o dată economia record a modelului de top Fendt 724 Vario, cu un consum de motorină de doar 255 g/kWh și un consum redus de AdBlue de doar 3,4%. Aceste rezultate impresionante au convins numeroși fermieri.
Funcționalitate dovedită, reimaginare completă la cea de-a șasea generație
La a 5-a generație, postul de lucru al operatorului este descris de cienți ca fiind ”simplu și renumit pe bună dreptate”. Iar apoi a venit a șasea generație, cu un sistem de operare complet nou: FendtONE. De acum, la bord există o cotieră multifuncțională complet reamenajată, noul joystick multifuncțional, joystick-ul 3L, butonul rotativ și până la trei terminale în cabină – o suprafață de afișare triplă față de cea anterioară. Aceasta este o abordare complet nouă a modului de exploatare a unui tractor Fendt și formează baza pentru viitoare dezvoltări și îmbunătățiri funcționale. Panourile de control și numeroasele butoane funcționale de pe cotieră și joystick pot fi acum alocate liber – exact așa cum are nevoie utilizatorul de ele. În plus, FendtONE onboard și offboard oferă numeroase opțiuni Smart Farming care simplifică și mai mult controlul tractorului cu utilajul atașat.
Fendt 724 Vario a fost „favoritul națiunii” în Germania timp de 4 ani consecutiv (2020-2023), dar și celelalte modele se află în mod regulat în top 10.
„Îmi place FendtONE – este ușor de utilizat și incredibil de adaptabil”, spune David Ellin, manager de fermă într-o fermă de cultură mare, din care hrănește vacile și oile dintr-o fermă zootehnică din Anglia. A șasea generație este prima serie care dotată vreodată cu FendtONE și astfel își poate clădi cu ușurință succesul având așa predecesori.
O nouă clasă de sine stătătoare: cu până la 300 CP, Generația a 7-a
Stacheta a fost ridicată pentru a șaptea generație a lui 700. Din nou, dezvoltarea a început pe o foaie de hârtie goală cu scopul de a construi cel mai manevrabil, mai rapid și mai eficient 700 din toate timpurile. Gen7 face ca tehnologiile tractoarelor mari să fie accesibile clasei compacte de până la 300 CP. Fendt 700 Vario Gen7 rămâne fidel principiilor sale: este agil, are o sarcină utilă mare și un consum deosebit de redus de combustibil. Această generație impresionează prin sistemul de transmisie Fendt VarioDrive cu o singură treaptă, nou dezvoltat, sistemul integrat de reglare a presiunii în anvelope VarioGrip și o licență pentru viteză de până la 60 km/h. În testul independent DLG-PowerMix 2023, Fendt 728 Vario se comportă cel mai bine și preia conducerea în clasa de 300 CP.
Ca un adevărat magnet de premii, această generație a primit cele mai multe recompense pentru meritele sale, strângând, până în prezent, nu mai puțin de opt distincții. Premiile includ titluri precum „Tractorul anului 2023”, „Farm Machine 2023”, „AE50 2023”, două premii pentru inovație în Ungaria și Polonia, o medalie de argint pentru noile produse în Finlanda și două premii pentru campania de lansare și evenimentul de lansare.
Anul acesta, oricine dorește poate vedea modelul aniversar în cadrul Săptămânilor de vacanță Fendt la centrul de vizitatori Fendt Forum din Marktoberdorf, urmând ca apoi acesta să plece în turneu la târguri comerciale din Franța, Italia și alte țări.