horsch autonomie
Articole

Câteva aspecte privind sistemele de conducere autonomă în viziunea Horsch

Grație tehnologiilor autonome, și mașinile agricole se pot deplasa și funcționa liber. Automatizarea completă se află încă în stadiul de dezvoltare, însă deja se pot vedea progresele. Compania HORSCH Maschinen GmbH, de asemenea, dezvoltă mai multe proiecte, de la automatizare până la sisteme de conducere autonome, ce vor permite, în viitor, pătrunderea vehiculelor autonome și în sectorul agricol.

 

Automatizare vs. autonomie

Încă de mulți ani, frații Michael și Philipp Horsch au fost preocupați de subiecte precum automatizarea și sistemele de conducere autonome. La începutul anilor 2000 au cumpărat primul sistem de direcție asistată de GPS – AutoFarm. A fost primul sistem RTK care a permis conducerea cu o precizie de un centimetru. „Văzând că funcționează, ne-am gândit imediat că, dacă așa ceva este posibil, ar trebui să fim capabili să conducem complet autonom. Dar la acea vreme proiectul nu s-a finalizat. Când am cumpărat ferma noastră pentru teste AgroVation, din Cehia, am avut șansa să ne concentrăm atenția pe CTF (Control Traffic Farming) și pe planificarea traseelor în câmp. Am început inițial proiectul din perspectivă agronomică, însă ne-am dat curând seama că CTF este în primul rând despre planificare. Acesta a fost un alt pas către sisteme de conducere autonome “, spune Michael Horsch.

În prezent, pe multe dintre asocierile care se fac termenului ”autonomie”, Philipp Horsch le-ar numi mai degrabă ”automatizare”. În primul rând, procesele din domeniu sunt automatizate, iar potențialul de realizare este utilizat la capacitate maximă. „Să luăm, spre exemplu, un tractor cu ghidare prin GPS, care poate întoarce singur la capătul parcelei. Acesta este doar un pas de automatizare, există încă un operator care stă în tractor și îl comandă. Autonom înseamnă că într-adevăr nu există șofer. Și vorbim despre vehicule constructiv diferite, de exemplu, fără cabină. Iar ceea ce este extrem de important: automatizarea vine înainte de conducerea autonomă. Cu siguranță este primul pas. Deoarece automatizarea a fost un subiect important ani de zile, s-au făcut progrese importante. Cu toate acestea, mai sunt destul de multe obstacole de eliminat până când vom ajunge la o autonomie completă”, explică P. Horsch.

Pentru a putea lucra astăzi într-un mod parțial autonom, există în principal trei cerințe speciale: sistemul de planificare a traseelor în câmp (cărările tehnologice), geolocalizarea – adică delimitarea digitală a terenului, precum și subiectul siguranței în exploatare. „În prezent, pe acesta din urmă îl rezolvăm plasând pe teren un așa-zis-șofer cu o telecomandă, a cărui sarcină este să monitorizeze totul și să intervină în caz de urgență. Comanda la distanță este permisă pe o rază de acțiune de 500 m. Aceste trei aspecte sunt importante pentru a ne asigura că în curând putem lucra pe teren într-un mod parțial autonom, fiind în siguranță”, spune Philipp Horsch. Următorul pas va fi sistemul de senzori, astfel încât mașina să poată fi monitorizată, de exemplu pentru a detecta o eventuală înfundare. „Din punct de vedere tehnic, lucrăm la concepte diferite, pentru că încă nu știm ce va rezista în urma testelor și în ce condiții. Ceea ce știm este că trebuie să aducem în câmp diferitele concepte din domeniu, să testăm, să învățăm și să ne dezvoltăm mai departe. În orice caz, abordarea noastră este liberă, fără idei preconcepute.”, adaugă P. Horsch.

 

Necesitatea unei noi legislații

Cu toate acestea, pentru punerea în practică a sistemelor de conducere autonomă sunt importante nu numai inovațiile tehnice, ci și cadrul legislativ. În prezent, drumurile publice și câmpurile sunt privite în același mod, însă Michael Horsch consideră că există mari diferențe, în special în ceea ce privește vitezele de pe șosea și cele din câmp sau subiectul traficului din sens opus. „Este deosebit de important să le re-definim și să facem presiuni publice pentru a crea în sfârșit condiții cadru adecvate. Dacă am separa șoseaua de terenul agricol, am putea începe să lucrăm în câmp mult mai repede.” Un alt aspect pe care M. Horsch îl consideră esențial este posibilitatea omologării conceptului de siguranță, adică a sistemelor de camere și a sistemelor radar /lidar. „Sperăm că în următorii câțiva ani sistemele de siguranță se vor dezvolta în așa fel încât să poată fi omologate, deoarece din punct de vedere tehnic noi suntem pregătiți. Toate acestea sunt perfect suficiente pentru o fermă de testare, pentru că aici dorim să adunăm experiențe, să testăm mașini și să le integrăm în procesele pe care le efectuăm”, afirmă Michael Horsch.

În viitor, realizarea tehnică va fi făcută în principal de generațiile următoare, care cresc în condițiile digitale actuale. Deja sunt vizibile unele schimbări. „Timpul generației (de care aparțin și eu) în cabine complet climatizate și al confortului din scaunul operatorului se apropie de sfârșit. Următoarea generație așteaptă deja cu aripile pregătite, are acum 14-18 ani și este nativă digital. Capacitatea acestor tineri de a face față ecranelor tactile, smartphone-urilor și tabletelor este aproape înnăscută. Ei mânuiesc complet intuitiv tot ce se mișcă, fără a fi citit vreodată un manual de utilizare. Utilizatorii sunt deja acolo. Mai trebuie doar să îndeplinim cerințele legislative”, comentează Michael Horsch. Compania HORSCH va continua să lucreze la aceste cerințe și, prin urmare, vor exista alte și alte noi  actualizări și îmbunătăţiri pe parcursul proiectelor.