Articole

„La MEWI am învățat tot ce știu”

Un sfert de secol mai târziu, cei care fac parte din echipă încă de la început, din 1995, se uită în urmă cu uimire, la cât de repede a trecut timpul, dar mai ales cu mulțumire, pentru toate realizările obținute în toată această perioadă. Și nu sunt deloc puțini cei care împlinesc 20 ori 25 de ani vechime în companie. Tradiția a fost probabil preluată, alături de multe alte valori, de la firma mamă din Germania, Schröder Landmaschinen, unde unii angajați celebrează 30, 40 și chiar 60 de ani de muncă în aceeași echipă.

Cum a început totul?

Gheorghe Vincze (Ghițu, cum îi spun colegii) deține un record de longevitate în cadrul companiei, numărându-se printre primii tehnicieni service angajați la MEWI, mai exact al patrulea. A terminat școala profesională la Timișoara, fostul Liceu Industrial nr. 1, meseria sa de bază fiind de frezor, prelucrător prin așchiere. Pentru că nu a putut să se angajeze în domeniu, în 1992 s-a angajat la Agromec Orțișoara (fost SMA), locul unde și-a avut MEWI primul sediu. A lucrat la repararea tractoarelor românești, uneori și pe câmp, la lucrări agricole. În 1994 a plecat în armată, iar peste un an, când s-a întors, firma MEWI își începuse activitatea. Pentru că era mult de lucru și uneori era nevoie de ajutor suplimentar, firma cerea periodic câte doi oameni de la SMA. „Întotdeauna mă trimiteau pe mine și pe încă un băiat. Poate prin noroc, poate a fost o întâmplare sau pur și simplu pentru că îmi vedeam de treabă, am primit oferta de angajare și am acceptat. Așa am început”, povestește Ghițu.

Dacă la începuturile existenței firmei MEWI se făceau multe lucrări la utilaje second-hand, iar reparațiile nu erau atât de simplu de efectuat, din lipsa echipamentelor necesare, MEWI s-a schimbat „complet” de-a lungul anilor. „Aveam doar scule pe care le găsești în orice atelier și trebuia să mă descurc cu ce aveam. Nu aveam echipamente speciale, dispozitive, pe scurt, ne cam chinuiam”. Numărul clienților a crescut, iar în timp, și – ca rezultat al muncii și al implicării, odată cu dezvoltarea firmei, echipa de service s-a tot mărit, în prezent fiind, doar la Orțișoara (sediul principal) peste 20 de tehnicieni, iar alți peste 60 în întreaga țară.

În pas cu schimbările aduse de noile tehnologii

Tot prin muncă multă au crescut și cunoștințele, îndemânarea și aptitudinile tehnicienilor service, care au trebuit să țină pasul cu dezvoltarea tehnologiei și, implicit cu schimbările aduse mașinilor și utilajelor agricole. Lucru confirmat prin rezultatele muncii lor: Ghițu este acum printre cei mai buni specialiști pe partea electrică a combinelor.

La început nu aveam cunoștințe despre instalațiile electrice, despre sudură… Aveam 22 de ani, nu știam prea multă meserie. Aici am învățat tot ce știu. Lucram la orice reparații era nevoie, după care am început cu partea electrică la combine, pe care m-am specializat.

Deși s-au schimbat foarte multe în tehnica agricolă, Ghițu spune că nu a fost foarte greu să țină pasul cu dezvoltarea tehnologiei, pentru că la MEWI apărea mereu ceva nou, iar tehnicienii erau la curent cu noutățile. „De exemplu, ar fi foarte greu să pui un om care a lucrat mereu pe un tractor românesc, să lucreze acum pe Fendt. E un pas enorm. Dar noi am crescut cu ele. Am participat cu regularitate și la traininguri de pregătire.  Și a trebuit să țin pasul, pentru că, de exemplu, la tractoarele din ziua de azi, în afară de revizii, nu prea mai rezolvi problemele fără calculator”.

Ce nu s-a schimbat de-a lungul anilor este spiritul de echipă care „s-a păstrat, chiar dacă nu mai e chiar aceeași familiaritate ca la început” – un detaliu care, din păcate, se pierde odată cu creșterea numărului de angajați într-o companie. Însă, „chiar și băieții mai tineri, proaspăt angajați, sunt foarte implicați și nu se pune problema să nu ne ajutăm atunci când e nevoie”.