Articole, Evenimente

Noul Fendt 728 Vario a fost prezentat fermierilor români

Noul Fendt 728 Vario, desemnat ”Tractorul Anului 2023” la EIMA Bologna și ”Farm Machine 2023” la SIMA Paris, a ajuns în România.

 

În 6 decembrie, la sediul MEWI din Orțișoara, tractorul a fost prezentat oficial în fața fermierilor români, care au avut ocazia să afle detalii de la specialiștii din echipa de ingineri Fendt, dar și să conducă noul tractor.

Aproape o sută de fermieri din toată țara, majoritatea tineri, au venit la evenimentul de la Orțișoara, parte a turneului de prezentare a noii serii 700 Fendt RoadShow, care a cutreierat mai multe țări din Europa în lunile noiembrie și decembrie.

E nebunie tractorul ăsta!”, a exclamat unul dintre fermierii prezenți, care a venit la sediul MEWI de lângă Timișoara tocmai din sudul țării. Un alt fermier, din Teleorman, care lucrează aproape 2.000 de hectare cu tractoare Fendt, ne-a spus că singurul inconvenient ar putea fi noul design al cotierei multifuncționale, cu care operatorii din ferma sa vor trebui să se obișnuiască, însă nu cotiera, foarte ergonomică, de altfel, ar fi problema, ci retincența la nou și la schimbare a tractoriștilor din fermă.

Unul dintre membrii echipei care a organizat turneul Fendt RoadShow 2022 ne-a mărturisit că evenimentul de la Orțișoara a fost cel mai animat, datorită interesului mare al fermierilor față de noul tractor. Aprecierile le merită pe deplin atât clienții noștri, cât și colegii din echipa MEWI care au contribuit la organizarea și desfășurarea evenimentului, precum și cei care au făcut ca noile tractoare Fendt 728 Vario să strălucească, la propriu.

Caracteristicile tractorului Fendt 728 Vario care au impresionat juriile internaționale au fost reluate și detaliate de Radu Tălpan, brand manager Fendt la MEWI, alături de Simon Landgraf, Oskar Dreyer și Lukas Ströbele din echipa Fendt Sales Engineering.

 

Noul motor AGCO CORE75 cu sistem de turație redusă Fendt iD

Noua serie Fendt 700 Vario include cinci modele, cu puteri de la 149 CP la maximum 303 CP.

Cea mai importantă parte, ”inima” noilor tractoare Fendt 700 Vario, este motorul nou-nouț dezvoltat de AGCO, ce poartă denumirea tehnică de CORE75, are o capacitate de 7,5 litri, 6 cilindri și sistemul de lucru cu turație redusă Fendt iD, cunoscut deja de la modelele cele mai mari Fendt 900 și Fendt 1000.

Sistemul de lucru cu turație redusă înseamnă că tractorul atinge puterea maximă la o turație de doar 1.500 rpm. Cu sistemul Fendt iD, motorul atinge puterea maximă la 1.600 rpm, cuplul maxim la 1.300 rpm, iar consumul cel mai eficient îl atinge când lucrează la 1.100 rpm. În cazul în care folosim priză de putere, beneficiem de două trepte: 1.000, cu 1.000 rmp și 1.000 Eco, cu 1.300 rpm ale motorului.

Tot sistemul de răcire împreună cu ventilatorul are nevoie de cu 40% mai puțină energie decât un ventilator standard. Totodată, poziționarea lui în fața radiatoarelor a fost proiectată special pentru a oferi un unghi de virare cât mai mare, cu anvelope cât mai late.

 

Cum funcționează noua transmisie VarioDrive în lucru și la transport

Simon Landgraf, Fendt Sales Engineering: ”Transmisia funcționează de la motor către setul planetar din cutia de viteze, de unde pleacă în două lanțuri cinematice: către puntea spate, în mod direct, mecanic, respectiv către puntea față și puntea spate, în mod hidraulic.

În mod normal, transmisia 4×4 se făcea dinspre puntea spate înspre puntea față. La noile tractoare din seria 700 Vario, avem o pompă și două hidromotoare separate pentru puntea față, respectiv puntea spate, ceea ce permite acționarea celor două punți independent una față de cealaltă. Acest aspect este de foarte mare ajutor în ceea ce privește manevrabilitatea tractorului atunci când tractorul trebuie să ia o curbă și puntea față are de parcurs o distanță mai mare decât puntea spate.

Vom simți beneficiul cel mai mare atunci când tractorul trebuie să întoarcă la capăt de rând”, a completat Radu Tălpan.

Simon Landgraf, Fendt Sales Engineering: ”La o viteză de lucru de 8 km/h, vom avea acționare către puntea spate atât prin partea mecanică, cât și prin partea hidraulică. Când tractorul virează, avem nevoie de mai mult ulei către hidromotor, ceea ce se întâmplă automat. Astfel, viteza punții față poate să crească separat de viteza punții spate. Efectul este asemănător la o altă scară, mașinilor de raliu când se accelerează la ieșirea din curbă pentru a ajunge pe trasa ideală.

Când puntea față patinează, ambreiajul inteligent se conectează automat cu puntea spate, ceea ce înseamnă că tot cuplul disponibil pe puntea față va fi automat disponibil și pe puntea spate. Același lucru se întâmplă și în cazul în care puntea spate patinează: ambreiajul se închide și tot cuplul se transferă și pe puntea față, ceea ce înseamnă că tracțiunea maximă va fi disponibilă automat, fără ca operatorul să trebuiască să facă vreo acțiune.

În timpul transportului, unde nu avem nevoie de tracțiune integrală, pe măsură ce accelerăm, începând cu 25 km/h, hidromotorul punții față nu mai are nevoie de ulei. În acest caz, un alt ambreiaj va decupla puntea față și vom rula doar cu tracțiune pe puntea spate. La viteza maximă de 50 km/h sau 60 km/h, transferul puterii se face de la motor către puntea spate în mod mecanic.

 

Sistem hidraulic nou: Până la 10 prize hidraulice

Nu doar motorul și transmisia VarioDrive sunt noi la noile tractoare Fendt 700 Vario, ci și sistemul hidraulic, pentru care sunt disponibile două pompe hidraulice: standard, cu debit de 165 l/min și, opțional, cu debit de 220 l/min.

În partea din față, putem adăuga până la 2 prize hidraulice duble, la mijlocul tractorului putem adăuga 3 prize hidraulice, iar în partea din spate putem adăuga încă 5 prize hidraulice duble. Rezervorul hidraulic de ulei are o capacitate totală de 80 l.

Ca noutate a sistemului hidraulic al noilor tractoare din seria Fendt 700 Vario, prizele de putere de la mijlocul tractorului sunt separate pentru încărcător, astfel încât, chiar și cu încărcătorul montat, puteți folosi prizele hidraulice din spatele tractorului.

 

Noul încărcător Fendt Cargo 6.100

Pentru ca noua generație de tractoare Fendt 700 Vario să fie la fel de flexibilă ca cele din generația anterioară, producătorul german le-a echipat cu noul încărcător Fendt Cargo 6.100, cu greutate și înălțime de ridicare mai mare. Acum, înălțimea maximă de ridicare este de 4,85 metri.

 

VarioGrip, disponibil pentru toate modelele noi serii Fendt 700 Vario

O altă noutate pentru seria 7 a tractoarelor Fendt 700 Vario este sistemul VarioGrip, care, pentru prima dată, este disponibil opțional pentru toate modelele seriei 700.

Sistemul VarioGrip permite controlul presiunii din anvelope din cabina tractorului și, pe lângă avantajul de a crește durata de viață a anvelopelor, reduce consumul de carburant cu până la 8% și permite efectuarea lucrărilor pe o suprafață cu 8% mai mare, în același interval de timp.

 

Performanțe de putere și manevrabilitate testate

Pentru a demonstra manevrabilitatea noilor tractoare din seria 700 Vario, Fendt a măsurat diametrul fiecărei întoarceri pentru mai multe modele de tractoare Fendt. Pentru Fendt 828, diametrul de virare a fost de 12,92 metri, în timp ce pentru Fendt 728 Gen 7, cu același tip de anvelope, diametrul de virare a fost de numai 11,07 m.

Alte teste efectuate de Fendt cu noul tractor 728 Vario Gen 7, cu o putere maximă de 303 CP, arată o putere de tracțiune maximă dezvoltată în timpul lucrărilor grele, la 8 km/h, de 176 CP (58%), iar puterea maximă măsurată la priza de putere spate a fost de 278 CP (91%).

 

Consum redus chiar și la 60 km/oră

În ceea ce privește performanțele noului tractor în timpul transportului, testele efectuate de Fendt arată că a parcurs distanța de 100 km în 51.05 minute, cu un consum de 72,92 litri, cu viteza de 50 km/h. Un calcul orientativ al costurilor de transport indică un consum de 31,7 litri/oră. În cazul unei viteze de deplasare de 60 km/h, disponibilă exclusiv la tractoarele Fendt, noul Fendt 728 Vario poate parcurge 100 km în 48.08 minute, cu un consum de 77,91 litri, consum mai bun decât tractoare competitoare care merg cu 50 km/h.

 

Îmbunătățiri în cabină: Scaun cu încălzire și masaj, compartiment de răcire/încălzire

Garda la sol, măsurată de la sol până la punctul de prindere cu bilă, este de 57 cm, iar intrarea în cabină se face foarte ușor, la o înălțime maximă de 102 cm.

Cabina noilor tractoare Fendt 700 este aceeași cabină VisioPlus, introdusă deja din 2011, însă cu câteva îmbunătățiri importante: la noile tractoare, există posibilitatea unui ștergător de parbriz lateral, pe partea dreaptă, sistemul de aer condiționat oferă o răcire cu 30% mai bună, sistemul de filtrare categoria 4 intră acum în echiparea standard, iar compartimentul de răcire/încălzire este extrem de util pentru zilele lungi de lucru.

Scaunul șoferului, disponibil într-o variantă premium, asigură un nivel ridicat de confort, fiind disponibil cu sistem de încălzire sau de ventilare, cu reglare automată în funcție de înălțimea fiecărui operator care lucrează pe tractor, precum și cu opțiunea de masaj. Împreună cu funcția FendtONE, aceste opțiuni pot fi memorate automat.

 

Optimizarea proceselor din fermă cu FendtONE

De la optimizarea mașinii (transmisia Vario), la optimizarea flotei (sistemul ISOBUS), în prezent, accentul se pune pe optimizarea proceselor, capitol la care conceptul cheie este FendtONE: FendtONE onboard se referă la operațiunile efectuate în tractor, iar FendtONE offboard se referă la toate operațiunile realizate în afara tractorului, care pot fi vizualizate pe un calculator sau pe o tabletă.

Oskar Dreyer, Fendt Sales Engineering: ”Cu FendtONE, putem să facem un sumar al tuturor lucrărilor, de la planificare, execuție și documentarea lucrărilor după acestea au fost efectuate. De exemplu, putem trimite sarcini de lucru unuia dintre operatorii înregistrați pe un tractor echipat cu FendtONE și parcela pe care trebuie să efectueze lucrarea respectivă, precum și cărările de urmat, pentru a păstra aceleași linii, indiferent cu ce tractor se lucrează.

Un alt aspect important al FendtONE este că interfața utilizatorului rămâne neschimbată. Practic, folosim în offboard exact aceeași interfață pe care o are și operatorul în tractor, adică onboard. Interfața FendtONE are șase ferestre: în prima fereastră sunt mașinile cu care lucrăm și tot acolo putem salva toate utilajele și echipamentele pe care le vom folosi. În a doua fereastră avem profilurile operatorilor, iar în a treia fereastră sunt câmpurile de lucru. În cea de-a patra fereastră, combinând aceste trei elemente – mașinile, operatorii și câmpurile de lucru, se pot crea sarcini de lucru către operatori. Odată ce o anumită lucrare este încheiată, operatorul apasă butonul cănd lucrarea a fost efectuată, iar cel care a trimis sarcina este notificat instant și poate vedea toate datele tractorului, inclusiv consum și timp de lucru pentru efectuarea lucrării respective. Totodată, se pot vizualiza locul unde sunt tractoarele în orice moment și cât combustibil mai au în rezervoare.”