Articole

MEWI e pregătită să conducă “bătălia stocurilor”

Un articol semnat de Gheorghe Ghișe, publicat în revista Ferma – ianuarie 2023.

 

2022 a fost un an dinamic şi prea puţin previzibil, dar în care MEWI şi-a consolidat prezenţa în piaţa autohtonă. Compania a câştigat încrederea fermierilor şi acum este pregătită să răspundă provocărilor din 2023.

Continuarea programului de dezvoltare a companiei, consolidarea echipei comerciale şi, desigur, creşterea vânzărilor, respectiv a cifrei de afaceri, acestea sunt principalele obiective îndeplinite în 2022, nu neapărat în această ordine, după cum ne-a declarat Leontin Coca – director de marketing şi vânzări al companiei Mewi, la tradiţionala noastră întâlnire de final de an.

”N-o să avem la discreție utilaje”

Unii producători au alocat deja o cotă de utilaje pentru diverse piețe, iar la final de decembrie (2022) sunt producători cu care discutăm despre livrare în 2024, altfel spus, nu o să avem la discreţie tractoare şi combine în 2023.
Apetitul investițional al fermierilor a existat în 2022 și se transmite și pentru 2023. Dacă s-a întâmplat ceva bun în toată agitația din 2022, în domeniul agricol, acela este faptul că acum se fac previziuni extinse, adică fermierii încep să se gândească serios la ceea ce le trebuie la anul, nu doar săptămâna viitoare“, a concluzionat Leontin Coca.

Un sediu nou la Kogălniceanu, jud Constanța

Inaugurarea sediului de la Constanţa face parte din programul de consolidare a prezenţei Mewi în teritoriu, desfăşurat “cu o largă contribuție şi înțelegere a administratorilor firmei“, ne-a spus Leontin Coca. În acelaşi timp, se fac demersuri pentru începerea construcţiei altor două puncte de lucru, la Alexandria şi Craiova.

Accent pe noul departament de irigații

Dacă la finalul anului 2021 compania se apropia de pragul de 200 de angajaţi, la un an distanţă, “familia Mewi” numără peste 240 de membri. În ceea ce privește echipa comercială, accentul
a fost pus pe noul departament de irigaţii: “nu doar că am angajat colegi noi – reprezentanţi de vânzări, dar avem acum şi un specialist tehnic care se va ocupa atât de instalarea utilajelor pe care le vom vinde, cât și de supravegherea bunei lor funcționări. Acest tehnician nu aparține departamentului post-vânzare, ci este în subordinea brand-managerului departamentului de irigaţii, care are acum patru oameni“, a remarcat Leontin Coca.

Încă un an atipic

După perioada CoVid-19 a urmat un an cu evenimente neprevăzute şi a fost “derută în piaţă în primele luni ale anului”, după care, “pe parcurs, lucrurile s-au reglat şi, într-un final, chiar am
terminat cu rezultate foarte bune. Cu alte cuvinte, se pare că economia de piață a reacționat bine, s-a adaptat şi la situația asta de criză“, apreciază directorul de marketing şi vânzări al Mewi.

“Prețurile au explodat”

Comparativ cu blocajele de aprovizionare și logistică din perioada CoVid-19, în acest an “prețurile
au explodat, din păcate, şi a fost o provocare mare să gestionăm, cu buna înțelegere a fermierilor, creşterile şi schimbările frecvente de prețuri.
Cu toate acestea, în final, numărul de unități livrate în 2022 a fost mai mare decât în anul precedent, ceea ce înseamnă că în termeni reali cifra de afaceri a crescut. Și asta nu doar pe seama urcării prețurilor“, a subliniat Leontin Coca.
Unii furnizori mai puțin importanți pentru Mewi au avut și majorări de 30% pe parcursul anului 2022, dar, în ansamblu, creşterea medie a preţului utilajelor a fost de 17-18%.

Gestionarea stocurilor

Anul 2022 nu a fost unul lipsit de greutăţi, mai ales că “ceea ce nu ai făcut la un moment dat sau într-o perioadă anume, nu mai poți să recuperezi. Sunt convins că piața ar fi primit din partea noastră mai mult decât ceea ce am reușit noi să facem. Gestionarea stocurilor a fost o problemă reală şi importantă. De exemplu, la începutul anului am transferat cote de utilaje pentru a încerca să echilibrăm cumva dezvoltarea pe toate punctele de lucru, dar regiunile au reacționat diferit. Transilvania a avut reacția cea mai rapidă şi mai hotărâtă“, consideră directorul de vânzări al Mewi.

Fermierii sunt prevăzători

Circa 30% din vânzările realizate în 2022 erau angajate de la finalul anului 2021. La sfârșitul lui 2022, volumul de precontracte şi discuţii de angajament transferate pentru 2023 este de peste două ori mai mare decât cel raportat din 2021 pentru 2022, situaţie datorată – în opinia lui Leontin Coca – “atât crizei de utilaje, cât şi faptului că fermierii încep să-și facă calculele şi sunt mult mai atenţi la planificarea investiţiilor. Din start noi am spus adevărul gol-goluţ: că este momentul să se gândească de pe acuma pentru 2024. Poate am exagerat un pic, dar este vorba despre acceptarea realităţii“.
Pe piaţa internaţională se observă interesul marilor producători europeni de utilaje pentru alte pieţe, în afara continentului, în special America de Nord, America de Sud şi Africa. Leontin Coca speră ca “această orientare spre export în afara Europei să nu afecteze piaţa noastră“.

Industria mașinilor agricole “nu crede in criză”

Securitatea alimentară este dependentă de agricultură, iar industria constructoare de maşini agricole este una de importanţă vitală. Cu toate că criza energetică a afectat numeroase sectoare ale economiei, “industria constructoare de maşini agricole va fi ultima care va avea de suferit, în sensul
dur al cuvântului“, crede Leontin Coca. Acesta a remarcat că piaţa de utilaje rulate s-a dezvoltat şi “încep să intre în piaţă utilajele şi tractoarele vândute noi de Mewi şi pe care le luăm la Buy-Back fără mare ezitare, deoarece le cunoaştem istoricul de service şi avem o relaţie corectă de colaborare cu clienţii noştri“.